علت اصلی فلج بل همچنان ناشناخته است. عواملی مانند عفونت های راههای تنفسی فوقانی یا دیابت میتواند شانس بیماری را افزایش دهد. عفونت های ویروسی از دیگر علل فلج بل هستند. آسیب مستقیم به عصب هفتم، وجود تومور در مجاورت آن نیز میتواند عامل دیگری برای این عارضه باشد. عصبی که دچار درگیری میشود زوج هفتم مغزی است. گاهی هم بدون وجود دلیل خاصی به شکل خودبخودی بروز میکند.

فضای درون بدن فضای محدودی است که به سادگی با افزایش سایز یک بافت یا وجود ورم، التهاب یا سفتی کوچکتر هم میشود. یکی از مکانیسم هایی که برای فلج بل عنوان شده است، همین فرضیه است که با بروز التهاب فشار اضافه ای به عصب زوج هفتم وارد میشود. این فشار عصب را به جدار کانال استایلومستوئید می فشارد که موجب له شدگی عصب و کاهش میزان تغذیه و اکسیژن رسانی مناسب به آن میشود و از این طریق موجب انسداد در انتقال پیام های عصبی میشود. در صورتیکه فشار تا اندازه ای باشد که تنها پوشش میلین روی عصب آسیب ببیند بازگشت حرکات و حالات صورت سریعتر است و در صورتیکه خود عصب اصلی دچار آسیب شود بهبودی آهسته خواهد بود.

بیماریهای مشابه

میاستنی گراویس، بیماری لایم، سکته یا تومور مغزی هم میتواند علایمی شبیه به فلج بل ایجاد کند اما فلج بل رایج ترین علت از کار افتادن حرکات نیمی از صورت هستند. ویروس هایی که احتمال آسیب زدن به عصب زوج هفتم را دارند شامل ویروس تبخال، آبله مرغان، زونا، آنفولانزا، اوریون، سرخچه و ایدز است. عفونت های چشم و گوش و یا عفونت ریه و یا سرماخوردگی هم ممکن است موجب ابتلای فرد به فلج بل شود.

عوامل ویروسی

برخی ویروس ها عفونتهای بدون علایمی ایجاد میکنند مثل ویروس اشتین بار یا واریسلا زوستر که هر دو از خانواده ویروس هرپس هستند. فعال شدن دوباره این ویروس ها یکی از علل ایجاد این بیماری است.
در فعال شدن دوباره این ویروس ها عواملی مانند برخورد ضربات، علل محیطی، فشارهای عصبی یا اختلالات متابولیکی میتواند مطرح باشد. در برخی تحقیقات وجود ویروس های هرپس نوع یک یا HSV-1، در بیشتر مبتلایان فلج بل اثبات شدند. لذا مصرف داروهای ضد التهابی و ضد ویروس مثل آسیکوویر و پردنیزون، در درمان اولیه فلج بل موثر هستند.

در تحقیقات دیگر حدود ۳۱ درصد بیماران به ویروس HSV-1 دچار بودند. البته عفونت ویروس HSV-1 همراه با دمیلینه شدن عصب است. اما در فلج بل عامل آسیب عصبی ادم، ورم و فشردگی عصب در کانال استخوانی است. هرچند دمیلینه شدن عصب با ویروس HSV-1 ممکن است مستقیما بخاطر ویروس نباشد و در پی یک پاسخ ناشناخته سیستم ایمنی ایجاد بشود.

یکی از سوالات رایجی که بیماران درباره فلج بل دارند درباره پیشگیری از فلج بلز است. در پاسخ باید گفت از آنجاییکه علت اصلی بروز این بیماری به روشنی مشخص نیست، بهترین اقدام مراجعه سریع برای درمان است. شروع زود هنگام درمان در بازیابی حرکات از دست رفته نقش تعیین کننده ای دارد. در درمان فلج بلز فیزیوتراپی نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای دارد. درمان فلج عصب هفتم صورت با استفاده از روش های نوین و ویژه فیزیوتراپی حاصل میشود. به زودی با مقاله ای درباره اثرات و روشهای نوین فیزیوتراپی در درمان فلج بل صحبت میکنیم. برای اولین بار فیزیوتراپی تخصصی صورت در ایران توسط دکتر صادق زراعتکار در فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد انجام میشود.
کلیپ آموزشی “علت فلج بل” را مشاهده بفرمایید.

comments