علت فلج بل همچنان ناشناخته است. عواملی مانند عفونت های راههای تنفسی فوقانی یا دیابت میتواند شانس بیماری را افزایش دهد. عفونت های ویروسی از دیگر علل فلج بل هستند. آسیب مستقیم به عصب هفتم، وجود تومور در مجاورت آن نیز میتواند علت دیگری برای فلج بلز باشد. عصبی که دچار درگیری میشود زوج هفتم مغزی است. گاهی هم بدون وجود دلیل خاصی به شکل خودبخودی بروز میکند.

شما خواننده گرامی میتوانید از طریق کلیک روی این آیدی [email protected] به صفحه اینستاگرام ما رفته و بیمارانی که با همین شکایت درمان شده اند را ببینید.

View this post on Instagram

A post shared by Face Physio (@physioface) on

فلج بل از چیست

فضای درون بدن فضای محدودی است که به سادگی با افزایش سایز یک بافت یا وجود ورم، التهاب یا سفتی کوچکتر هم میشود. یکی از مکانیسم هایی که برای فلج بل عنوان شده است، همین فرضیه است که با بروز التهاب فشار اضافه ای به عصب زوج هفتم وارد میشود.

برای دریافت نوبت برای درمان فلج بلز در کلینیک فیزیوتراپی صورت، با شماره تلفن 88681746 تماس بگیرید و با کلیک روی این نوشته به صفحه ارتباط با ما بروید.

این فشار عصب را به جدار کانال استایلومستوئید می فشارد که موجب له شدگی عصب میشود. اعمال فشار به عصب هفتم صورت، مانع از خونرسانی مناسب به آن میشود. بدنبال اختلال در خونرسانی، تغذیه و اکسیژن رسانی عصب هفتم صورتی تضعیف میشود. اگر مدتی اختلال در خونرسانی به عصب صورت ادامه یابد، کم کم دچار تخریب میشود و انتقال پیام های عصبی مختل میشود.

علت فلج بل صورت

علت فلج بل صورت همانطوریکه توضیح دادیم از یک عامل فشارنده روی عصب صورت ایجاد میشود. در صورتیکه فشار تا اندازه ای باشد که تنها پوشش میلین روی عصب آسیب ببیند بازگشت حرکات و حالات صورت سریعتر است و در صورتیکه خود عصب اصلی دچار آسیب شود بهبودی آهسته خواهد بود.

جدا از میزان فشار مدتی زمانی که طول میکشد تا عصب از فشار رهانیده شود، نیز در بروز علائم و میزان از کارافتادگی عضلات صورت بسیار مهم است.

در ویدیوی زیر توضیحات بیشتری را از فیزیوتراپیست صادق زراعتکار بشنوید:

معمولا بیماری که شدت درگیری بیشتری دارد اما درمانهای پزشکی برای آزادسازی عصب، کاهش التهاب و داروهای ضد ویروس زودتر شروع میشود، روند بهبودی سریعتری دارد. علت هم روشن است شروع سریعتر درمان، مدت زمانی که عصب تحت فشار بوده و فقر اکسیژن و تغذیه دارد را بسیار کم میکند، لذا عملکرد طبیعی عصب کمتر مختل شده و بازگشت حرکات صورت هم سریعتر رخ میدهد.

بیماریهای مشابه

میاستنی گراویس، بیماری لایم، سکته یا تومور مغزی هم میتواند علایمی شبیه به فلج بل ایجاد کند اما فلج بل رایج ترین علت از کار افتادن حرکات نیمی از صورت است. یکی از دلایلی که بصورت رایجی برای ابتلا به فلج بلز عنوان میشود، عفونت های ویروسی است. ویروس هایی که احتمال آسیب زدن به عصب زوج هفتم را دارند شامل ویروس تبخال، آبله مرغان، زونا، آنفولانزا، اوریون، سرخچه و ایدز هستند. عفونت های چشم و گوش و یا عفونت ریه و یا سرماخوردگی هم ممکن است موجب ابتلای فرد به فلج بل شود.

علل ویروسی فلج بلز

برخی ویروس ها عفونتهای بدون علایمی ایجاد میکنند مثل ویروس اشتین بار یا واریسلا زوستر که هر دو از خانواده ویروس هرپس هستند. فعال شدن دوباره این ویروس ها یکی از علل ایجاد فلج بلز است.
در فعال شدن دوباره این ویروس ها عواملی مانند برخورد ضربات، علل محیطی، فشارهای عصبی مانند استرس و اضطراب زیاد، هیجان شدید، فشارهای عاطفی و… نقش دارند.

اختلالات متابولیکی نیز میتواند در فعال شدن دوباره ویروس های یاد شده مطرح باشد. در برخی تحقیقات وجود ویروس های هرپس نوع یک یا HSV-1، در بیشتر مبتلایان فلج بل اثبات شدند. لذا مصرف داروهای ضد التهابی و ضد ویروس مثل آسیکوویر و پردنیزون، در درمان اولیه فلج بل موثر هستند.

در تحقیقات دیگر حدود ۳۱ درصد بیماران به ویروس HSV-1 دچار بودند. البته عفونت ویروس HSV-1 همراه با دمیلینه شدن عصب است. اما در فلج بل عامل آسیب عصبی ادم، ورم و فشردگی عصب در کانال استخوانی است. آسیب دیدن پوشش عصب هفتم صورت ممکن است در اثر خرابکاری ویروس مذکور نباشد، بلکه بدنبال واکنش های ایمنی خود بدن به آن ویروس بوجود آید.

پیشگیری از فلج بلز

پیشگیری از فلج بلز یکی از سوالات رایجی که اکثر بیماران دارند. در پاسخ باید گفت از آنجاییکه علت اصلی بروز این بیماری به روشنی مشخص نیست شاید نتوان بصورت قطعی از ابتلا به فلج صورت پیشگیری کرد اما بصورت کلی میتوان پیشنهادهایی برای کمتر شدن ریسک ابتلا به فلج بلز داشت.

از آنجاییکه فلج بل در ابتدای پاییز و بهار شیوع بیشتری دارد و در طب قدیمی چینی اعتقاد دارند که باد و سرما یکی از دلایل بروز این بیماری است، باید در این فصول از قرار گرفتن در معرض باد و سرما اجتناب کرد، پوشاندن سر و گردن و اطراف گوش ها یک اقدام پیشگیرانه ساده و منطقی است.

از طرفی خوراکی هایی با طبع سرد نیز میتواند تا اندازه ای شانس ابتلا به فلج بلز را افزایش دهد. در تجارب شخصی و در میان بیمارانی که برای درمان فلج بلز خود به کلینیک فیزیوتراپی تخصصی صورت مراجعه میکنند، افرادیکه بدنبال خوردن یک یا چند غذای سرد، به یکباره دچار فلج صورت شده بودند کم نیست.

در یک مورد مراجعه کننده ای داشتیم که در یک وعده غذایی پس از خوردن ماست فراوان در یک وعده غذایی و با فاصله اندکی خوردن خربزه در روز بعد با علائم فلج بلز مراجعه کرد.

بیمار دیگری با خوردن یک نوع ماهی بنام اردک ماهی که گویا سردتر از ماهیان دیگر است، در ساعاتی بعد با فلج نیمی از صورت خود روبرو شده بود. مثالهایی اینچنین از این عارضه بسیارند. یکی از توصیه های مرتبط میتواند توجه به طبع خوراکی ها باشد.

از جمله موارد دیگری که به پیشگیری از فلج بلز کمک میکند، حفظ آرامش، دوری از استرس و اضطراب است. بیماران بسیاری داشته ایم که بدلیل قرار گرفتن در حالات روحی نامناسب همچون از دست دادن یک عزیز، مشکلات روحی و عاطفی و یا مشاغلی که استرس فراوانی دارد با فلج بلز به ما مراجعه کرده اند.

آیا فلج بل خطرناک است

اینکه آیا فلج بل خطرناک است یا نه، به تصمیم به موقع بیمار و قدرت مدیریت بحرانش بستگی دارد. بهترین اقدام مراجعه سریع برای درمان است. شروع زود هنگام درمان، در بازیابی حرکات از دست رفته نقش تعیین کننده ای دارد. در درمان فلج بلز فیزیوتراپی نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای دارد.

درمان فلج عصب هفتم صورت با استفاده از روش های نوین و ویژه فیزیوتراپی حاصل میشود. به زودی با مقاله ای درباره اثرات و روشهای نوین فیزیوتراپی در درمان فلج بل صحبت میکنیم. برای اولین بار فیزیوتراپی تخصصی صورت در ایران توسط فیزیوتراپیست صادق زراعتکار در فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد انجام میشود.
کلیپ آموزشی “علت فلج بل” را مشاهده بفرمایید.

comments