تشخیص و درمان فلج بلز
تشخیص فلج بل، تشخیصی حذفی است. بدین معنی که در هنگام ارزیابی سایر عواملی که ممکن است بیمار را به فلج عضلات صورت مبتلا کنند رد کنیم. در صورتیکه هیچ حدس دیگری تایید نشود، فلج از نوع بل است.

برای دیدن روند بهبود بیماران مبتلا به فلج بلز که در کلینیک فیزیوتراپی صورت آرامش درمان شده اند میتوانید به صفحه اینستاگرام ما به نشانی [email protected] مراجعه بفرمایید. بر روی نشانی فوق کلیک کنید. برای تماس با ما 88681746 را شماره گیری بفرمایید.

در زیر تصویر بیماری را مشاهده میکنید که بدنبال جراحت در اثر تصادف رانندگی به فلج عصب صورت دچار شده بود. با طی سی جلسه فیزیوتراپی حرکات اصلی صورت را احیا کردیم.

View this post on Instagram

A post shared by Face Physio (@physioface) on

در میان علل متعددی که میتواند موجب بروز فلج و یا از کار افتادن عضلات یک سمت صورت شود و با فلج بلز اشتباه گرفته شود سکته مغزی، سندروم رمزی هانت و بیماری لایم است که در متن حاضر به بررسی هر یک از آنها میپردازیم.

سندروم رامسی هانت

بیماری دیگری که باید از فلج بل تشخیص داده شود عفونت عصب صورتی با ویروس هرپس زوستر است. تفاوت اصلی بین این دو بیماری وجود جوش ها و لکه های ریز بر روی گوش خارجی و گاهی اختلال شنوایی است که البته این علایم در همه مبتلایان به این ویروس وجود ندارد.

فعال شدن مجدد هرپس زوستر منجر به ایجاد فلج صورت با الگوی فلج بل میشود که سندروم رامسی هانت نوع 2 نام دارد. علایم همراه این عارضه ناشنوایی، سرگیجه و درد است که در گوش احساس میشود. وجود تاول در صورت یا در گوش از نشانه های دیگر رامسی هانت نوع دوم است. رمزی هانت مسری نیست و در افرادیکه مبتلا به آبله مرغان بوده اند دیده میشود و بیشتر در بزرگسالان و اغلب در سنین بالای 60 سال دیده میشود و در کودکان رایج نیست.

در صورتیکه در سه روز اولیه ابتلا به رمزی هانت، درمان ها شروع شود، معمولا عارضه ماندگاری باقی نمیگذارد. با اینکه فلج بلز و رامسی هانت هر دو موجب از کار افتادن حرکات یک سمت صورت میشود، اما شدت درگیری در بیماران رمزی هانت بیشتر و شانس درمان کامل در ایشان بسیار کمتر است.

تصویر زیر بیمار مراجعه کننده به فیزیوتراپی صورت آرامش را نشان میدهد که به علت ابتلا به سندروم رمزی هانت حرکات صورت خود را تا حد زیادی از دست داده بود. پس از بیست جلسه فیزیوتراپی حرکات صورت بیمار کامل شد.

سکته مغزی و فلج بل

بیشترین حدسی که بیمار هنگام ابتلا به این بیماری وجود دارد، بروز سکته مغزی است. دلهره آورترین فکری که بیماران مبتلا از کار افتادگی صورت دارند، این است که دچار سکته مغزی شده اند. لازم است که با حفظ خونسردی اقدام لازم برای تشخیص و افتراق انجام شود.

نخستین تفاوت علایم این است که در سکته مغزی علاوه بر صورت، حرکات دست و پا نیز از بین میرود. گاهی ممکن است حرکات دست و پا عادی باشد ولی به شکل کاهش حس یا ضعف در آنها بروز کند. اختلال در راه رفتن و عدم تعادل از دیگر نشانه های ابتلا به سکته مغزی است. ممکن است بلع بیمار مختل شود و در مواردی قدرت تکلم بیمار نیز از دست برود. همچنین در سکته مغزی بیمار نیمه بالایی صورت خود را میتواند کنترل کند و پیشانی خود را چین بیاندازد اما در فلج بلز پیشانی سمت مبتلا بالا نمیرود و بیمار قادر به بالا بردن ابرو و چین انداختن روی پیشانی خود نیست.

بیماری لایم

بیماری دیگر لایم است که میتواند علایم فلج نیمه صورت را ایجاد کند. این بیماری در اثر گزش نوعی کنه منتقل میشود و همراه علایم دیگری مثل تب، خستگی، سردرد، خارش پوست است.

در صورتیکه در مراحل اولیه ابتلای بیمار به لایم تشخیص داده شود، درمان کامل با استفاده از آنتی بیوتیک امکان پذیر است. در غیر اینصورت درگیری مفاصل، قلب و سیستم عصبی ممکن است ایجاد شود که البته برای آنها راه درمان وجود دارد.  علائم اولیه شامل تب و لرز، سردرد، خستگی، درد مفاصل و عضلات و ورم غدد لنفاوی است.

درمان فلج بل

نخستین قدم درمان فلج بلز، ارزیابی و گرفتن تاریخچه از بیمار است. وجود بیماری های قبلی یا همزمان با فلج بل باید بررسی شود. بررسی حرکات صورت مرحله مهم بعدی است که جز به جز انجام میشود. برای تشخیص های افتراقی از روشهای MRIو CT-Scan و الکترومیوگرفی، آزمایش خون و سایر آزمایش های ضروری باید استفاده کرد.

در تصویر زیر بیماری را مشاهده میکنید که برای دومین بار متوالی دچار فلج بلز شده بود. مرتبه اول با مراجعه به فیزیوتراپی صورت آرامش پس از ده جلسه بهبودی کامل حاصل شد. پس از گذشت یکسال مجددا به فلج بل دچار شد و این بار با شدت بالاتر طوریکه با وجود تلاش زیاد قادر به بستن پلک خود نبود. خوشبختانه پس از بیست جلسه حرکات کامل صورت را بدست آورد.

علائم همراه همچون وجود درد در اطراف گوش و گردن، سردرد، درد در بخش های مختلف صورت، وجود پرش های ناخواسته در اجزای صورت مثل پرش لب، چشم و ابرو، وجود آبریزش از دهان، اشک ریزی غیر ارادی، قابلیت بستن کامل پلک و… همگی باید به درستی بررسی شوند و در طول دوره درمان مقایسه شوند.

درمان دارویی فلج بل

داروهای استروئیدی مثل پردنیزون برای درمان فلج بل موثرند. در 3 روز نخست شروع زود هنگام آنها اثرات بیشتری بهمراه دارد و شانس بازگشت حرکات را 14 درصد بیشتر میکند.
با وجود اینکه در بررسی ها و تحقیقات مختلف نتایج یکسانی از اثرگذاری داروهای ضد ویروس مثل آسیکلویر بدست نیامده، با این حال یکی از داروهای پیشنهادی برای درمان فلج بل هستند. اعتقاد به ارتباط بین فلج بل و ویروش واریسلا زوستز و ویروسهای گروه هرپس علت تجویز اینگونه داروهاست. داروهای تجویزی ضد ویروس علاوه بر آسیکلوویر، شامل والترکس و زوویراکس است.
برای جلوگیری از خشک شدن سطح چشم از متیل سلولز استفاده میشود.

مصرف برخی ویتامین ها نیز برای کمک به تسریع بازسازی عصبی معمولا تجویز میشوند. ویتامین های گروه B اصلی ترین ویتامین تجویزی برای مبتلایان به فلج بلز است.

در مطلب حاضر با درمان دارویی فلج بل آشنا شدیم. در مقاله بعدی با درمان قطعی فلج بلز یعنی فیزیوتراپی فلج بلز و درمان فلج صورت با لیزر نیز آشنا میشویم.
در ادامه توضیحات دکتر صادق زراعتکار را درباره تشخیص و درمان فلج بل ببینید.

comments