تشخیص فلج بل
تشخیص فلج بل، تشخیصی حذفی است. بدین معنی که در هنگام ارزیابی سایر عواملی که ممکن است بیمار را به فلج عضلات صورت مبتلا کنند رد کنیم. در صورتیکه هیچ حدس دیگری تایید نشود، فلج از نوع بل است.

سکته مغزی

بیشترین حدسی که بیمار هنگام ابتلا به این بیماری وجود دارد، بروز سکته مغزی است. نخستین تفاوت علایم در این است که در سکته مغزی علاوه بر صورت، حرکات دست و پا نیز از بین میرود. گاهی ممکن است حرکات دست و پا عادی باشد ولی به شکل کاهش حس یا ضعف در آنها بروز کند. در سکته مغزی بیمار نیمه بالایی صورت خود را میتواند کنترل کند و پیشانی خود را چین بیاندازد.

سندروم رامسی هانت

بیماری دیگری که باید از فلج بل تشخیص داده شود عفونت عصب صورتی با ویروس هرپس زوستر است. تفاوت اصلی بین این دو بیماری وجود جوش ها و لکه های ریز بر روی گوش خارجی و گاهی اختلال شنوایی است که البته این علایم در همه مبتلایان به این ویروس وجود ندارد.

فعال شدن مجدد هرپس زوستر منجر به ایجاد فلج صورت با الگوی فلج بل میشود که سندروم رامسی هانت نوع 2 نام دارد. علایم همراه این عارضه ناشنوایی، سرگیجه و درد است که در گوش احساس میشود. وجود تاول در صورت یا در گوش از نشانه های دیگر رامسی هانت نوع دوم است.

بیماری لایم

بیماری دیگر لایم است که میتواند علایم فلج نیمه صورت را ایجاد کند. این بیماری در اثر گزش نوعی کنه منتقل میشود و همراه علایم دیگری مثل تب، خستگی، سردرد، خارش پوست است.

درمان فلج بل

نخستین قدم در ارزیابی گرفتن تاریخچه از بیمار است. وجود بیماری های قبلی یا همزمان با فلج بل، بررسی میشوند.بررسی حرکات صورت مرحله مهم بعدی است که جز به جز انجام میشوند. برای تشخیص های افتراقی از روشهای MRIو CT-Scan و الکترومیوگرفی، آزمایش خون و سایر آزمایش های ضروری استفاده میشود.

درمان دارویی فلج بل

داروهای استروئیدی مثل پردنیزون برای درمان فلج بل موثرند. در 3 روز نخست شروع زود هنگام آنها اثرات بیشتری بهمراه دارد و شانس بازگشت حرکات را 14 درصد بیشتر میکند.
با وجود اینکه در بررسی ها و تحقیقات مختلف نتایج یکسانی از اثرگذاری داروهای ضد ویروس مثل آسیکلویر بدست نیامده، با این حال یکی از داروهای پیشنهادی برای درمان فلج بل هستند. اعتقاد به ارتباط بین فلج بل و ویروش واریسلا زوستز و ویروسهای گروه هرپس علت تجویز اینگونه داروهاست. داروهای تجویزی ضد ویروس علاوه بر آسیکلوویر، شامل والترکس و زوویراکس است.
برای جلوگیری از خشک شدن سطح چشم از متیل سلولز استفاده میشود.

در مطلب حاضر با درمان دارویی فلج بل آشنا شدیم. در مقاله بعدی با درمان قطعی فلج بلز یعنی فیزیوتراپی فلج بلز و درمان فلج صورت با لیزر نیز آشنا میشویم.
در ادامه توضیحات دکتر صادق زراعتکار را درباره تشخیص و درمان فلج بل ببینید.

comments